Kehitys

Kuva: Jaakko J. Salo

Vaasan sataman kehitys perustuu sataman missioon:

  • Tukea ja mahdollistaa Vaasan alueen elinkeinoelämän kehittyminen ja kasvaminen avaamalla yhteydet maailmalle
  • Olla edelläkävijä kestävän kehityksen mukaisissa ratkaisuissa.
  • Parantaa ihmisten ja rahdin liikkuvuutta Vaasan ja Uumajan välillä ja kautta

 

Kehityshankkeet keskittyvät infrakehittämisen lisäksi ekosysteemi-näkökulmaan, jonka kantavana teemana ovat yhteistyö ja innovaatiot.

 

  • Hankeaika: 1.11.2022-31.12.2024
  • Kvarken Ports Vaasan hankeaikainen kokonaisbudjetti on 183 217 euroa
  • Hankekumppanit: Kvarken Ports, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK

 

Vaasan kaupunki on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 202X mennessä (ennen vuotta 2030). Myös EU on nostanut vuoden 2030 ilmastotavoitettaan ja sitoutunut vähentämään päästöjä vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä. Tämä liittyymyös kansalliseen Hiilineutraali Suomi 2035 ilmasto- ja energiastrategiaan. Vaasan satamalla on paitsi kaupungin tavoitteen kannalta, myös alueen teollisuuden kannalta keskeinen rooli hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Hankkeen lähtökohtana on selkeyttää sataman ekosysteemiä, sen toimijoiden tarpeita ja sataman roolia ja mahdollisuuksia hiilineutraaliustavoitteet huomioiden.

Työllä haetaan vastauksia sellaisiin kysymyksiin, kuten miten integroida satama osaksi ekosysteemiä, joka kehittyy yhä hiilineutraalimpaan suuntaan esimerkiksi energiaratkaisuissa. Hanke on luonteeltaan roadmap-työtä, ja sen tavoitteena on ensisijaisesti mahdollistaa pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen työ hiilineutraaliuden tavoitteluun ekosysteemissä.

Satamaekosysteemi tarvitsee vahvan, joustavan pohjan sataman palveluiden kehittämiselle ja tilankäytölle tavoitteiden saavuttamiseksi.

Projektin aineistosivu

Wasalinen uusi RO-PAX alus Aurora Botnia liikennöi Vaasa-Uumaja reitillä. Uusi alus on uraauurtava kestävien kuljetusketjujen mahdollistamisessa ja se on varustettu modernilla ympäristöystävällisellä tekniikalla joka yhdistää maasähkön, akkukäytön, nesteytetyn maakaasun eli LNG:n ja biokaasun käytön aluksessa. Aluksessa on 60% enemmän rahtikapasiteettia aikaisemmin reitillä liikenteessä olleeseen alukseen verrattuna ja se liikennöi kahden lähdön sijasta jopa neljä kertaa päivässä. Tämä kasvattaa huomattavasti rahtikapasiteettia Vaasan ja Uumaja välisessä tavaraliikenteessä. Aurora Botnia on liikennöinyt Vaasan ja Uumajan välillä elokuusta 2021 lähtien.

Lue lisää uudesta laivasta Wasaline kotisivu